Vložil/a Krčál Jaroslav, Ne, 01/06/2013 - 03:05
V prologu Dakaru 2013 si dobře vedl LOPRAIS, který se svou Tatrou dojel na 3. místě s 25 sekundovou ztrátou na Holanďany De Rooye a Staceye, kteří letos jedou s kamiony Iveco. Až na pátém místě dojel nejlepší kamion Kamaz Nikolaeva, který má ovšem ztrátu pouhých 34 vteřin na De Rooye.
Další Tatra, za jejíž volantem sedí Kolomý dojela na 8. místě. Lepší ze dvou Liazů, ten Valtrův dojel jedenáctý. Spáčil s druhým Liazem obsadil 24. pozici. Před nimi se na 19. místě umístil ještě Vrátný s Tatrou.
Z českých motocyklistů byl lepší Pabiška na 84. Místě se ztrátou 2 minuty a pět vteřin an vítězného Lopeze Contrada. Veselý dojel 98 se ztrátou 2 minuty a 27 vteřin.
První etapa byla rozehřívací a poznávací. Ani tak se neobešla bez potíží, například Marcel Schoo se svou posádkou ve voze TATRA PHOENIX zapadl mezi dunami 4 km po startu. Byl na opravdu nepříliš dobře přístupném místě a musel počkat až na členy Ginaf Riwald Dakar Teamu, který Holanďanům z písku pomohl.
"Velmi zajímavý pisečný začátek, teplota přes 32 stupňů. Startovalo se v presu a okamžitě naplno. Profiluji se nám hlavní konkurenti a soupeři. Budou to Rusové na Kamazech a tým De Rooy na Ivecu. Já osobně jsem udělal na jedné duně drobnou školáckou chybu. Nebyl jsem schopen přeřadit. Těsně pred naloděním jsme ještě upravovali systém řazení, aby mě z něj tak nebolela ruka jako v minulosti. Je to choulostivá věc, během běžné etapy na Dakaru zařadím snad tisickrát. Nicméně jsem se lidově řečeno zapomněl a nový systém řazení mě zmátl. Ztratili jsme dle mého odhadu tak 15 sekund, ale pak jsme jeli na hranici možností auta a velkou část ztráty dohnali. Během etapy jsem mohl otestovat i svoje záda. Na nejzajímavějším místě i momentu etapy a to na 15-ti metrovém skoku, kdy celá Tatra vylétla do výšky přes dva metry. Páteř se ozvala, ale vše drží a funguje jak má. Byla to fakt skvělá prověrka hned na úvod. Jsme ovšem teprve na úplném začátku soutěže," řekl Aleš Loprais po etapě. Aleš jel opravdu rychle, neboť jeho čas 9 minut 11 sekund by v kategorii automobilů stačil na 36. místo!
"V pátek jsem napsal, že v Peru Dakar tolik netáhne jako Argentině. Mýlil jsem se. Na startu etapy jsem musel uznat, že atmosféra je srovnatelná s Argentinou. Možná ještě lepší. Obrovské množství fanoušků je jak na trati, tak ve městech. Jen jsou ukázněnější," píše Martin Macík. "Třináct kilometrů rozježděného písku, motorky pod plným plynem a potíže kamionů. Kdo špatně přeřadil, už stál na místě. Chyby se násobily třemi, tak jako dosažené časy na další den. Všudypřitomný prach pouště, vítr a bivak na písku je tentokrát, na rozdíl od předešlých Dakarů, nepříjemnou součástí startu letošní soutěže. Písek je všude. V autech, v očích, v oblečení. Jako bychom byli v Africe," říká Macík.
"Velmi zajímavý pisečný začátek, teplota přes 32 stupňů. Startovalo se v presu a okamžitě naplno. Profiluji se nám hlavní konkurenti a soupeři. Budou to Rusové na Kamazech a tým De Rooy na Ivecu. Já osobně jsem udělal na jedné duně drobnou školáckou chybu. Nebyl jsem schopen přeřadit. Těsně pred naloděním jsme ještě upravovali systém řazení, aby mě z něj tak nebolela ruka jako v minulosti. Je to choulostivá věc, během běžné etapy na Dakaru zařadím snad tisickrát. Nicméně jsem se lidově řečeno zapomněl a nový systém řazení mě zmátl. Ztratili jsme dle mého odhadu tak 15 sekund, ale pak jsme jeli na hranici možností auta a velkou část ztráty dohnali. Během etapy jsem mohl otestovat i svoje záda. Na nejzajímavějším místě i momentu etapy a to na 15-ti metrovém skoku, kdy celá Tatra vylétla do výšky přes dva metry. Páteř se ozvala, ale vše drží a funguje jak má. Byla to fakt skvělá prověrka hned na úvod. Jsme ovšem teprve na úplném začátku soutěže," řekl Aleš Loprais po etapě. Aleš jel opravdu rychle, neboť jeho čas 9 minut 11 sekund by v kategorii automobilů stačil na 36. místo!
"V pátek jsem napsal, že v Peru Dakar tolik netáhne jako Argentině. Mýlil jsem se. Na startu etapy jsem musel uznat, že atmosféra je srovnatelná s Argentinou. Možná ještě lepší. Obrovské množství fanoušků je jak na trati, tak ve městech. Jen jsou ukázněnější," píše Martin Macík. "Třináct kilometrů rozježděného písku, motorky pod plným plynem a potíže kamionů. Kdo špatně přeřadil, už stál na místě. Chyby se násobily třemi, tak jako dosažené časy na další den. Všudypřitomný prach pouště, vítr a bivak na písku je tentokrát, na rozdíl od předešlých Dakarů, nepříjemnou součástí startu letošní soutěže. Písek je všude. V autech, v očích, v oblečení. Jako bychom byli v Africe," říká Macík.
Motorky:
1 007 LOPEZ CONTARDO (CHL) KTM 000:07:51
84 065 PABISKA (CZE) YAMAHA 000:09:56 00:02:05
98 068 VESELY (CZE) YAMAHA 000:10:18 00:02:27
Kamiony:
1 500 DE ROOY (NLD), COLSOUL (BEL), RODEWALD (NLD) IVECO 000:08:46
2 504 STACEY (NLD), RUF (DEU), DER KINDEREN (NLD) IVECO 000:09:02 00:00:16
3 503 LOPRAIS (CZE), BRUYNKENS (BEL), PUSTĚJOVSKÝ (CZE) TATRA 000:09:11 00:00:25
8 506 KOLOMY (CZE), KILIÁN (CZE), KILIÁN (CZE) TATRA 000:09:45 00:00:59
11 524 VALTR (CZE), FIRST (CZE), KALINA (CZE) LIAZ 000:09:55 00:01:09
19 512 VRÁTNÝ (CZE), MISKOLCI (SVK), HOLAN (CZE) TATRA 000:10:53 00:02:07
24 536 SPÁČIL (CZE), VODRHÁNEK (CZE), CHYTKA (CZE) LIAZ 000:11:22 00:02:36
2 504 STACEY (NLD), RUF (DEU), DER KINDEREN (NLD) IVECO 000:09:02 00:00:16
3 503 LOPRAIS (CZE), BRUYNKENS (BEL), PUSTĚJOVSKÝ (CZE) TATRA 000:09:11 00:00:25
8 506 KOLOMY (CZE), KILIÁN (CZE), KILIÁN (CZE) TATRA 000:09:45 00:00:59
11 524 VALTR (CZE), FIRST (CZE), KALINA (CZE) LIAZ 000:09:55 00:01:09
19 512 VRÁTNÝ (CZE), MISKOLCI (SVK), HOLAN (CZE) TATRA 000:10:53 00:02:07
24 536 SPÁČIL (CZE), VODRHÁNEK (CZE), CHYTKA (CZE) LIAZ 000:11:22 00:02:36
VIdeo s komentářem Lopraise z 1. etapy:
Zdroj: Dacar.com
Sobota 5. ledna: Lima – Pisco
Spojovací úsek: 250 km
Rychlostní zkouška: 13 km
Na úvod čekala všechny mini rychlostní zkouška, která se odehrála na okraji Pisca. Soutěžící poprvé roztřídila na kategorie podle úrovně jejich schopností.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.