www.katedrala.cz


         
Vložil/a Krčál Jaroslav, St, 02/19/2020 - 02:14
Nejnaléhavější otázkou při elektromobilech je mimo jiné dojezd. Ten patří mezi hlavní aspekty, při rozhodování se, který model si vybrat. Nabíjení elektromobilu trvá výrazně déle než tankování běžného auta se spalovacím motorem a proto pokud se rozhodneš jít do elektromobilu, musíš změnit své smýšlení. Co když je tu přece jen ještě jedna možnost a svůj elektromobil už nebudeš muset nabíjet?

S touto myšlenkou přišla čínská společnost NIO se sídlem v Šangaji, která se specializuje na výrobu elektrických autonomních vozidel. Společnost ročně vyrobí a prodá několik tisíc elektromobilů, přičemž svou působnost v současnosti obrací hlavně na domovský čínský trh. Postupně se však snaží prorazit i na německém, britském či americkém trhu.

Řešení společnosti NIO totiž spočívá v tom, že po vybití baterie jednoduše zastavíš v obslužné stanici, která připomíná malý pneuservis. Robotizovaná linka tvé auto nadzvedne a během pár minut vymění vybitou baterii za zcela novou. Takovým způsobem máš k dispozici plný dojezd a ušetřených několik desítek minut drahocenného času, informuje Technodat. Nesmíme však zapomínat na to, že o něco podobného se již v minulosti usilovala i automobilka Tesla, která však své plány zabalila po tom, jak o tento typ služby nebyl příliš velký zájem.

Jak uvádí samotná společnost, jde vůbec o první nabíjecí stanici svého druhu na světě. Nabízí více než 500 patentovaných technologií, přičemž výměna staré baterie za novou má trvat jen 3 minuty. Díky modulárnímu designu stanice zabírá místo jako tři parkovací stání, takže je předpoklad, že se vejde téměř všude. V současnosti společnost NIO provozuje v Číně něco přes 100 podobných stanic od Pekingu po Šanghaj a Senzen.


Automobilka si žádá za jednu výměnu baterie kolem 25 dolarů, což může být pro mnohé lidi až příliš mnoho, informuje Green Car Reports . V současnosti však majitelé elektrického SUV NIO ES8 a elektrického NIO ES6 mají výměnu baterií zdarma, což je opravdu obrovský bonus, který jim ušetří nejen čas, ale i slušný balík peněz.

Společnost kromě zmíněné nabíjecí stanice nabízí pro své zákazníky i další řadu různých zajímavých výhod, mezi které patří například i služba NIO Power Mobile. Jde o speciální dodávky, které fungují jako nabíjecí mobilní banky. V případě, že máš už velmi malý dojezd a nejbližší nabíjecí stanice je až příliš daleko, energie přijde doslova až k tobě. Pomocí nabíjecí dodávky si můžeš své vozidlo nabít na dalších 100 km dojezdu.


Jsme svědky budoucnosti nabíjení?

Není však zatím známo, zda bude tato služba pro společnost zajímavá i z dlouhodobého hlediska. Takový model je sice zajímavý a jistě pro mnohé majitele elektromobilů i vítaný, ale pro jistou skupinu to může být služba, kterou si nebudou moci dovolit. Je třeba brát v úvahu fakt, že i provozovatel musí z něco žít a nemůže být neustále ve ztrátě. Dále je třeba brát v úvahu i fakt, že vybudování podobných stanic vyžaduje značné finanční výdaje.

V neposlední řadě je třeba vyčlenit finance i na případný servis robotizované linky, sklad a následné nabíjení vybitých baterií či vývoj. V současnosti dokáží linky vyměnit baterii pouze na elektromobilech značky NIO, ale pokud by se společnost rozhodla poskytovat své služby i pro zákazníky jejich automobilek, proces by se výrazně zkomplikoval.

Na trhu se totiž nacházejí desítky elektromobilů, které se liší velikostí baterií, kapacitou a v neposlední řadě i jejich konstrukčním řešením či umístěním. To by mohlo představovat problém, který by celou záležitost ještě více prodražil a celý projekt by tak již definitivně nemusel dávat žádný význam. Snad se podobných řešení se chytí i další automobilky, aby se tak mohl co nejdříve vyřešit problém se zdlouhavým nabíjením elektromobilů.


reklama: