www.katedrala.cz


         
Vložil/a Antorr, Čt, 01/20/2011 - 17:47

Čtyřkolky mají svou historii, mají svůj počátek a první své krůčky. Výroba první čtyřkolky sahá někam na konec 60tých a začátek 70tých let, kdy Honda přišla ne přímo s čtyřkolkou, ale terénní tříkolkou o obsahu 70 ccm. Při prvních testech se motor ale ukázal jako slabý a byl nahrazen silnějším s obsahem 89ccm, který disponoval 7 koňmi. Už tehdy se tříkolka rychle stala víkendovou zábavou především v USA a to i díky své ceně 595 dolarů.

Tříkolky se začaly rychle používat v zemědělských a průmyslových odvětvích, kde narůstala jejich obliba a tak se začali psát nové stránky motorismu s názvem ATC – All Terrain Cycles.

Tato tendence a trend ATC vydržel Hondě okolo deseti let. Ostatní firmy také montovaly tříkolky, nicméně se stále lepšími, silnějšími a výkonnějšími motory. Byl to vlastně začátek jejich konce. Tříkolky se staly totiž velice nezvladatelné, vratké a dost nebezpečné a na japonské továrny začaly přicházet hromadné žaloby.

 

Jako první opravdovou vlaštovku čtyřkolky přinesla Suzuki tím, že přidala tříkolce k přednímu kolu ještě jedno a ejhle… vymysleli čtyřkolku! Zatím však velmi jednoduché koncepce bez tlumičů a náhonem pouze zadních kol. Prototyp první čtyřkolky byl na světě.

V polovině 80tých let spatřila světlo světa čtyřkolka s náhonem všech 4 kol od Hondy a tím došlo k rozdělení čtyřkolek na sportovní – QUAD a užitkové ATV.

Pracovní čtyřkolky – ATV

Čtyřkolky jsou robustnější, plastové, mají vyšší stavbu a vpředu i vzadu nosiče zavazadel. Mohou mít tažné zařízení, dají se k nim připojit radlice, pluhy, sekačky, sněžné frézy a další zařízení.

Pracovní čtyřkolky mají většinou variátor, náhon na dvě 2×4, nebo na všechny kola 4×4, poháněné kardanem. Některé 4×4 mají volitelný náhon buď přední, zadní nebo obou náprav a to elektronicky, nebo manuálně.

Sportovní čtyřkolky – QUAD

mají náhon pouze zadních kol a to řetězem kvůli váze, nízko položené těžiště a široké nápravy pro lepší stabilitu. To vše znamená dobré jízdní vlastnosti.

Mezi největšího dovozce a průkopníka čtyřkolek asijského provedení v Čechách patří také firma Journeyman Europe s.r.o., která svým spojením s firmou CFMOTO přinesla velmi kvalitní model čtyřkolky GLADIATOR, který se stal nejprodávanějším modelem čtyřkolky v Čechách. Firma nabízí jak ATV užitkové čtyřkolky tak QUAD sportovní čtyřkolky.

Pro český trh čtyřkolek byl zlomový rok 1998, kdy do Čech dorazily čtyřkolky nejen od japonských výrobců, ale i čtyřkolky čínského provedení.

reklama: