Dokumentuje to i statistika
V roce 2000 bylo v ČR cca. 50 franchisových firem, o pět let později dvakrát tolik a v současnosti jich působí na českém trhu více než 200 a na Slovensku přes 100 franchisových systémů. Nejčastěji se tyto systémy uplatňují ve službách a v maloobchodě. Ve světě funguje asi 16 000 franchisorů. Zajímavé je, že Česká republika ve svém vývoji, pokud jde o franchising, kopíruje některé země nám podobné co do počtu obyvatel a infrastruktury. Například v Belgii je přes 400 franchisových konceptů, a to i v oblastech podnikání, které zatím na českém a slovenském trhu chybí. Aktuálně má zájem o expanzi do ČR a na Slovensko dalších cca. 30 nových franchisových systémů, které zde hledají své nové partnery. Největším problémem franchisového podnikání je jeho financování, a to zejména na jeho počátku. Banky totiž peníze malým či středním podnikatelům půjčují velmi opatrně, přičemž někdy stačí na rozjetí tohoto konceptu i nepříliš velké částky cizího kapitálu. Byli bychom mnohem dál, jako například Belgie, Portugalsko, Rakousko nebo Dánsko, kdyby se tato situace v tomto směru na českém a slovenské trhu zlepšila. „Pokud je dobrý franchisový koncept, který se léta vyvíjí a franchisor do něj investoval nemalé finanční prostředky, prověřil tento koncept nejen na vlastních pilotních podnicích ve své zemi, ale i na různých trzích v zahraničí, je velký předpoklad, že tento franchisový systém bude úspěšně fungovat i na českém a slovenském trhu. Nový franchisový příjemce získá praxí prověřený koncept „na klíč“, know-how zdokumentované ve formě franchisového balíku, reálný business plán, zaškolení od franchisora a trvalou podporu před a po zahájení činnosti, což vytváří velkou šanci pro úspěšné vlastní podnikání a zajímavou rentabilitu vlastního vloženého kapitálu“ dodává franchisový poradce Aleš Tulpa.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.