www.katedrala.cz


         
Vložil/a rkummel, Po, 09/30/2013 - 10:11

Každý začínající autor se dříve nebo později dostane do situace, kdy má vytvořen kvalitní text, o který by se rád podělil s veřejností. Pojďme si představit některé možnosti, kterými může tento autor svůj článek publikovat.

Osobní blog nebo webové stránky

Založit si na internetu osobní blog nebo webové stránky je cesta, kterou se ubírá velké množství začínajících autorů. Jedná se totiž o cestu, která je poměrně jednoduchá a rychlá. Autor si pouze vybere některou z on-line služeb, která zřízení blogu umožňuje, například blog.zive.cz, Blog.cz, nebo některou jinou službu, a během chvíle může svůj text publikovat. V případě vlastních webových stránek je zase k dispozici zdarma velké množství redakčních systémů, jako například WordPress, či Joomla!, které také odvedou rychlou práci.
Tento způsob publikování je sice snadný a rychlý, ale má svá úskalí ve formě počáteční nízké návštěvnosti a s ní spojený malý počet čtenářů autorova díla. Než si autor vybuduje pevnou čtenářskou základnu, bude ho to jistě stát spousty úsilí a času. Ani pak ale není jisté, že si jeho články přečte více, než několik desítek čtenářů.


Druhým faktem, který může některé autory ovlivnit, je publikování bez možnosti získání autorského honoráře. Přeci jen je autor v tomto případě sám sobě vydavatelem a jediným jeho zdrojem přijmů se tak často stane vystavení reklamních bannerů nebo vybírání příspěvků od čtenářů. Na webu s nízkou návštěvností jsou tyto příjmy ovšem spíše symbolické.

Přímé oslovení vydavatelů

Mnohem širší čtenářské základny se autorovi dostane, pokud se rozhodne oslovit některého z vydavatelů tištěných periodik nebo redakci některého velkého informačního serveru. Většina těchto vydavatelů má totiž o příspěvky nezávislých autorů zájem a pro autora proto není problém své dílo zaslat do redakce k posouzení a případnému zveřejnění. Autor tímto způsobem dostane za svůj text většinou i nějaký ten autorský honorář, který je stanoven redakcí.

Zdálo by se, že je tento způsob publikování pro autory vhodným řešením, které rovněž nezabere mnoho času. Má však i nějaké nevýhody? Bohužel má, a totiž, že autor dopředu nikdy neví, zda redakce o jeho článek projeví zájem. Odpověď navíc může přijít s dlouhým časovým odstupem, nebo dokonce vůbec. Autor, který by v případě zamítnutí rád nabídl svůj text některé jiné redakci, musí vyčkávat a případně se přeptávat na stav věci, aby zjistil, zda jeho článek bude publikován, nebo ne. Z tohoto postupu se bohužel může stát běh na poměrně dlouhou trať, během něhož může text zastarat a ztratit na exkluzivitě.

Prodej článků v aukci

Nabízí se ale ještě jedna varianta jak oslovit více vydavatelů zároveň a současně mít přehled o tom, zda je o článek zájem nebo není. Autor může pro zprostředkování prodeje svého díla využít například aukčního serveru Články v aukci, který od začátku září tohoto roku nabízí autorům novou cestu, kterou mohou své texty dostat přímou čarou k vydavatelům mnoha periodik. Autor originálního textu vloží svůj článek do aukce, kde jsou jeho úryvky okamžitě přístupné mnoha vydavatelům. Ti se v případě zájmu o nabízený text mohou zúčastnit dražby, čímž výši autorského honoráře dovedou k jeho optimální tržní hodnotě, nebo využijí možnost okamžitého odkoupení textu za cenu, kterou si pro tento případ stanovil sám autor.
 
Články v aukci

Server Články v aukci nabízí také možnost vložit
poptávky, čímž si vydavatelé mohou zajistit přísun textů na témata, o která mají zájem. Z nabídek autorů, které na své poptávky vydavatel obdrží, si podle hodnocení autorů a jejich dřívějších textů vybere ty, které budou splňovat jeho očekávání.

Závěr

To, že má začínající (ale i profesionální) autor možnost volby je velice důležité.  Ať se tedy s publikací svých článků rozhodnete jakkoliv, buďte si jisti, že vaše texty nemusí končit jen v šuplíku.

reklama: