www.katedrala.cz


         
Vložil/a Krčál Jaroslav, Po, 07/15/2013 - 18:07
Produktová fotografie je nedílnou součástí firemní prezentace výrobků. Profesionální produktová fotografie by měla být i samozřejmostí pro každého kdo chce něco prodávat, poskytovat služby, nebo něco nabízet. Produktová fotografie patří mezi náročnější kategorii v oboru fotografie. Zejména při fotografování kovů, skla, čirých výrobků apod. Pro tuto činnost je potřeba velice kvalitního ateliérového vybavení a dostatečné praxe s prací se světly.

Produktová fotografie = reklamní

Produktová fotografie zahrnuje snímání jakéhokoliv objektu pro účely firemní prezentace. Počínaje automobily, přes balení potravin až po fotografování šperků. U nadrozměrných produktů fotograf snímá objekty přímo ve firmě. V takovémto případě je potřeba přenést vybavení fotoateliéru přímo k výrobci, nebo do míst, která jsou k tomu po dohodě určena. Výrobky standardních rozměrů se snímají zásadně ve fotoateliéru. Produktová fotografie zahrnuje např. fotografie potravin a jídel, výrobků nebo jejich prodejních balení, šperků, bižuterie, hodinek, automobilů, hladících boxů, vozíků, strojů, oděvů, obuvi, sportovní galanterie, kol, lyží, atd. Každá kategorie vyžaduje jiný čas přípravy a nastavení světel, popř. stínění. U jednoduchých, např. papírových výrobků, se jedná o časový interval např. 1 hod. U skleněných, nebo kovových výrobků jako jsou šperky či hodinky bude příprava nastavení zcela odlišná. Jeden výrobek i několik hodin. Pro zajištění kvality fotografie, která může sloužit k prezentaci na webu, nebo pro velké formáty na billboardy, se snímky pořizují zásadně profesionálními a pokud možno tak velkoformátovými fotoaparáty.

Co si před focením ujasnit

Konzultujte s fotografem své představy před samotným fotografováním. Popište co nejpodrobněji, co je u výrobku prioritou, kde se bude fotografie uplatňovat, jaká je cílová skupina apod. Fotograf by se měl v maximální míře přizpůsobovat situaci a vycházet vstříc vašim požadavkům.

Ceny produktové fotografie

V této kategorii fotografie nelze stanovit ceník ateliérového fotografování výrobků a to z důvodu různorodosti fotografovaných produktů. Každý výrobek disponuje jinými parametry. Pro určení ceny fotografie je potřeba znát produkt. Bez této informace nelze stanovit cenu. Rozdíl ve fotografovaných produktech spočívá v jejich rozměrech, materiálech a z toho souvisejících prací, které je nutno provést při nastavení před expozicí. Je rozdíl mezi krabicí s banány, kde se osvětluje produkt velice snadno a např. šperky či hodinky, kde nastavení světel a stínidel trvá 3-5 hodin pouze pro jeden snímek. každý výrobek má jiný tvar a jiné lomení světla. Pro představu a malou orientaci v cenách produktových fotografií uvádíme se dá říct následující, u časově nenáročných fotografií může činit cena fotografie za kus například 200,- Kč bez DPH. U kovových předmětů s vysokým leskem 1000,- Kč bez DPH. U skleněných produktů se může cena vyšplhat ke dvěma tisícům za fotografii. Na ceně se podílí i objem produktů. Při hledání vhodného fotografa k produktové fotografii, sledujte jejich portfolia. Velkou hodnotu má také nápad a třeba netradiční způsob nafocení.

reklama: