www.katedrala.cz


         
Vložil/a Krčál Jaroslav, Čt, 10/22/2020 - 22:22
Čínští tvůrci aplikací musí svižně reagovat na vývoj ve světě, kde se klíčové trhy začínají stavět nepřátelsky vůči technologiím z této asijské země. Mnohým se však zatím daří uniknout "radarům" na územích, kde zuří válka o soukromí, bezpečnost a geopolitický vliv. Případně přesouvají adresu sídla mimo Čínu, aby získali miliony stažení na celém světě.
Odborníci tvrdí, že by to mohlo signalizovat nezastavitelný nárůst čínské technologie, přesto, že označení "Made in China" vyvolává obavy o soukromí, bezpečnost a diplomatické spory.
Platformy s čínskými vlastníky díky rychlé reakci na zákaznickou základnu a agresivnímu marketingu na sociálních sítích si zatím získávají fanoušky na nečekaných místech.

Shein, on-line prodejce

Shein, on-line prodejce tzv. rychlé módy, vsadil v USA na legii influencerů a celebrit, včetně zpěvaček Rity Ory a Katy Perry, aby postoupil výše v žebříčku nejstahovanějších aplikací. Jeho mohutná reklamní kampaň na cenově dostupné trička, šaty a doplňky jsou navrženy pod záštitou Katy Perry se shodovala s vydáním jejího alba v tomto roce. I díky tomu se Shein podle americké průzkumné agentury Sensor Tower probojoval mezi pět největších bezplatných nákupních aplikací v nabídce obchodu Apple v USA, Austrálii a Francii.
Mnozí z jeho globálních uživatelů přitom vůbec nevědí, že mají dočinění s čínskou společností, uvedl hongkongský maloobchodní analytik Philip Wiggenraad. V únorovém příspěvku na čínské sociální síti Wech zaměřeném na nábor dodavatelů aplikace Shein uvedla, že své operace rozšířila do více než 200 zemí světa.

TikTok

Dokonce i TikTok, který zápasí s problémy v USA, zaregistroval letos na celém světě přibližně 800 milionů stažení, a to přesto, že je v Indii na "černé listině" v důsledku sporu o hranice. Tamní vláda letos zakázala více než 200 čínských aplikací.

ShareIt na sdílení souborů

Další čínská aplikace ShareIt na sdílení souborů, kterou Indie v červnu také zakázala, se rychle přesunula na nové trhy. A nejnovější tvrdí, že v Jižní Africe má již 20 milionů aktivních uživatelů. Zaměřuje se také na Indonésii, která má čtvrtou největší populaci na světě.

Bigo - krátká videa

I jiné aplikace si vytvořili základnu mimo Číny. Některé se snaží o spojení s firmami ze Západu, aby se vyhnuli potenciálnímu bojkotu podezřívavě vlád. "Máme servery na různých místech po celém světě včetně USA, Singapuru a Indie," uvedl mluvčí společnosti Bigo, vlastníka aplikace pro krátká videa Like. "Nemáme však žádné servery v tzv. pevninské Číně nebo Hongkongu, "dodal.
Společnost Bigo byla založena a má centrálu v Singapuru, později ji koupila čínská firma JOYY, která je kótovaná na burze Nasdaq v New Yorku.

Pro čínské firmy bude obtížné obstát v boji s konkurencí

Čínští vývojáři však musí z dlouhodobého hlediska udělat mnohem více, aby přesvědčili vlády a spotřebitelů ve světě, že se nemusí obávat o soukromí a kybernetickou bezpečnost vzhledem k potenciální vliv Pekingu na čínské firmy.

To jejich pravděpodobně přinutí přijímat nové "obchodní a lokalizační strategie", jako je například umístění sídla společnosti, technologického vývoje nebo zpracování dat na "bezpečnějších" územích uvedla Séverine Arséneová, která působí na univerzitě v Hongkongu. "To však vyžaduje přizpůsobení celé technologické architektury dané služby," dodala. Alex Capri, výzkumný pracovník nadace Hinrich, se domnívá, že pro čínské firmy bude stále obtížnější obstát v boji s konkurencí mimo domácího autoritářského digitálního prostředí. V Číně jsou totiž aplikace ze západu často zakázáno. Kromě toho, možné "odstřižení" Číny od globálního technologického dodavatelského řetězce by mohlo mít nechtěné důsledky a přimět čínské společnosti, aby si vybudovali vlastní kapacity za nemalé peníze.

reklama: